NVB-campagne ‘’Aflossingsblij’’ maakt niet iedereen blij.

17 okt NVB-campagne ‘’Aflossingsblij’’ maakt niet iedereen blij.

In de vorige nieuwsbrief bent u geïnformeerd over de ‘’Aflossingsblij-campagne’’. Tijdens deze campagne zijn nieuwe constateringen gedaan die van belang zijn om met u te delen. De NVB-campagne geeft consumenten de indruk dat aflossen op de aflossingsvrije hypotheek voor iedereen de beste oplossing is op dit moment.

Maaike Verhoef, secretaris NVHP: ‘’Er zijn diverse mogelijkheden om spaargeld in te zetten, waarvan aflossen er maar één is. Misschien is het verduurzamen van de woning per saldo wel een betere investering, óók voor de aflossing van de hypotheek. Aflossen zonder advies is een slechte keuze. Over langere tijd gemeten zal dit wellicht meer financieel rendement opleveren dan dit kapitaal nu te gebruiken voor vervroegde aflossing van de hypotheekschuld.’’

Consequenties bespreekbaar maken

De NVHP geeft aan dat het vervroegd aflossen van een hypothecaire lening de nodige fiscale consequenties en aanvullende vermogensrechtelijke geen met zich mee brengt. Daarom is het zeer van belang om deze consequenties in een gesprek met uw hypotheekadviseur te inventariseren wanneer u wilt starten met een vervroegde aflossing van de aflossingsvrije hypotheek.

Wanneer alle consequenties duidelijk in beeld zijn gebracht kan er op een verantwoorde wijze worden besloten om wel of niet te starten met een vervoegde aflossing van de hypotheeklening. Bovendien is het opnieuw toetsen van het oorspronkelijke advies van belang door de veranderingen op de woningmarkt, of het opnieuw inwinnen van advies.

Daarnaast bouwen veel consumenten met een aflossingsvrije hypotheek al op verschillende manieren, bijvoorbeeld via een levensverzekering. Hiermee lossen ze op het einde van de leningsperiode de hypotheekschuld af. Deze grote groep consumenten heeft volgens de belangenorganisatie dan ook geen speciale aanleiding om hun lening eerder dan gepland af te lossen.

Schriftelijk advies opvragen

Er wordt opgemerkt dat verschillende geldverstrekker, via callcenters, hun klanten die een aflossingsvrije hypotheek hebben gericht benaderen. Deze acties leiden gemakkelijk tot misverstanden bij klanten van banken. Wanneer uw wordt benaderd door een bank adviseren wij aan consumenten de volgende facetten:

  • Nadrukkelijk aangeven dat u alleen geïnformeerd en geadviseerd wilt worden
  • Neem pas een beslissing wanneer u hierover schriftelijk advies heeft ontvangen
  • Bespreek ten alle tijden dit advies met uw adviseur die betrokken is/was bij de totstandkoming van de hypotheek

Wanneer dit het geval is of wilt u evenwel de toekomstige financiele situatie in kaart brengen, dan helpen wij u hier graag bij. Ons advies is persoonlijk, onafhankelijk en maatwerk. De kosten van het eerste gesprek nemen wij graag voor onze rekening.

Telefoon: 06 2802123 of 06 27072998
Email: info@vanandelfinancieeladvies.nl of info@vanandelhypotheek.nl

www.vanandelfinancieeladvies.nl of www.vanandelhypotheken.nl